پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 1 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۴:۱۶:۲۸

برای نخستین بار در صنعت نفت انجام می‌شود
انجام مطالعات ژئومکانیک سه بعدی در میدان فرزاد A

باشگاه خبری فراساحل: مدیر هماهنگی امور میدان‌های مشترک شرکت نفت فلات قاره ایران از انجام مطالعات ژئومکانیک سه بعدی با استفاده از داده‌های لرزه‌ای در میدان فرزاد A برای نخستین بار در صنعت نفت کشور خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، رضا بیاضی با اعلام این خبر افزود: به دنبال مشکلاتی که در حفاری چاه شماره سه میدان فرزاد A به وجود آمد، انجام مطالعات ژئومکانیک روی این میدان در دستور کار قرار گرفت. وی تصریح کرد: مهمترین اهداف این مطالعات، مدیریت صحیح توسعه میدان، تعیین محل مناسب حفاری چاه‌های آینده، تعیین مسیر و راستای چاه‌ها، تعیین تعداد چاه‌های قابل حفاری در هر سکوی حفاری، ارزیابی مسائل مربوط به تغییر رفتار مکانیک سنگ و جلوگیری از هرزروی گل حفاری است. بیاضی با بیان اینکه به این منظور، مطالعه امکان‌سنجی استفاده از داده‌های لرزه‌ای سه بعدی برای ساخت مدل ژئومکانیک در دستور کار مدیریت هماهنگی امور میدان‌های مشترک شرکت نفت فلات قاره ایران قرار گرفت، تصریح کرد: نتایج به دست آمده از بررسی داده و اطلاعات موجود ژئوفیزیکی، زمین‌شناسی، پتروفیزیکی، حفاری و مخزنی در مطالعه‌ای که اخیراً با همکاری شرکت‌های پتروپارس و پیمانکاران پروژه به پایان رسیده است، نشان می‌دهد استفاده از داده‌های لرزه‌ای(Pre & Post stack Inversion)  در انجام مطالعات ژئومکانیک سه‌بعدی امکان‌پذیر است.


وی افزود: پس از دریافت نتیجه مثبت مرحله امکان‌سنجی، پروژه مطالعاتی و ساخت مدل ژئومکانیک سه بعدی میدان نیز در حال  انجام است که پیشرفت فیزیکی مناسبی  داشته است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این مطالعه تا پایان تیر‌ماه سال آینده به پایان می‌رسد. بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه به تازگی اهمیت استفاده از نتایج مطالعات ژئومکانیک در صنعت نفت مشخص شده است، امروزه از مدل ژئومکانیکی میدان‌ها به عنوان حلقه‌ای مفقوده در مطالعات بالادستی یاد می‌شود که با ارائه آموزش‌های تخصصی لازم و به کارگیری آن می‌توان صرفه‌جویی‌های ارزی و ریالی گسترده‌ای را در توسعه میدان‌های نفت و گاز شاهد بود.



  کد خبر : 1285
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :